Doelgroep: jongeren van 14 tot 25 jaar en docententeams.
Duur: de voorstelling duurt 45 minuten. De bijhorende workshop duurt tevens 45 minuten.
Kleurles
Heb je het gevoel dat je meer je best moet doen dan anderen om hetzelfde voor elkaar te krijgen?
Heb je het gevoel dat je best doen helemaal geen zin heeft, omdat de docent verwacht dat ‘er toch niet meer in zit’.
Heb je het gevoel dat je minder je best hoeft te doen dan anderen, omdat je altijd het voordeel van de twijfel krijgt?
In de voorstelling Kleurles geven drie acteurs het publiek handvatten over hoe om te gaan met vooroordelen van henzelf en anderen. In de workshop gaan we met scholieren en/of docenten in gesprek over hoe er met elkaar om wordt gegaan en bespreken we met elkaar de sociale norm die we graag zouden zien in de school.
Eline (regisseur van Kleurles): “Ik herinner me het moment dat een meisje, met een van de acteurs naast zich, aan haar klas vertelde dat ze in een woonwagen woont. Ze was zo bang hierom gepest te worden, dat ze het nooit had gedeeld. De klas reageerde begripvol en gaf haar applaus. Een ander moment dat me bij is gebleven is de jongen die aan zijn vriend vroeg of hij de grappen over zijn Surinaamse afkomst wel echt grappig vond. En die keer dat we voor een hele witte klas speelde in Dokkum. Toen we het hadden over vooroordelen van jongeren uit de stad over jongeren van het platteland, vielen er heel wat kwartjes over hoe racisme werkt.”
Workshop
In de workshop slaan we de brug naar de situatie op school. Komt er racisme voor in de school? In de klas? Onbewust misschien? We brainstormen met leerlingen over wat zij zelf kunnen doen om bij te dragen aan een inclusieve school waar iedereen zich welkom voelt.